Umeren, umeren, samouveren

Ako se sećate u dobrodošlici sam spomenula mesne preradjevine i umerenost.  Naravno umerenost nije vezana samo za odredjene preradjevine nego i za sve u životu. Da bi smo vodili jedan zdrav, ja bih rekla normalan život, moramo biti umereni, kako u hrani tako i u piću, ali  i u svakodnevnom  životu.
Postavimo sebi ciljeve, odredimo pravila, budimo realni.

Ukoliko uspete da se kontrolišete u jelu, moći ćete u bilo čemu drugome.

Naravno sada se pitate kako to učiniti…………… veoma lako, započnite igru sa samim sobom. Ionako se u životu igramo ili poigravamo sa svim i svačim, pa što to ne bi učinili i sa svojim personama.

Za početak uzmite papir i olovku i zapišite kako izgleda jedan vaš dan:

  • kada su i koliki vaši obroci,
  • koliko tečnosti i koje u toku dana popijete,
  • koliko ste fizički aktivni, a mislim na neku vrstu sporta.

Pitate se sigurno kakve veze ima sve ovo sa umerenošću, ali verujte mi da ima. Znam da radite po ceo dan i mislite da je ovo što vam predlažem teško, ali zaista i nije tako. Oni koji imaju malu decu, sigurno su primetili da je za njih jako bitam raspored spavanja, jela, igranja, svega i da onda najbolje funkcionišu. Vi koji nemate decu pitajte one koji ih imaju pa ćete i sami uvideti iz priče sa njima.

Ako ste do sada imali 1-2 obroka u toku dana, zapitajte se da li ste time postigli nešto.  Da biste imali figuru koja priliči vašoj konstituciji morate nešto da promenite. Sigurno vam neće biti logično ako vam ja kažem da treba da imate 4-5 obroka dnevno. To nije nešto što sam ja izmislila, ali ono što želim da vam kažem je da to ima smisla i funkcioniše. A objasniću vam i kako.
Posmatrajte svoj organizam kao jednu samostalnu svest. Kada svom organizmu dajete 1-2 obroka dnevno duže vreme, ono će pomisliti da mora sve te kalorije da zadrži i da ih šalje u rezerve (salo) jer nije sigurno kada će sledeći put imati obrok.
Medjutim, ako mu dajete obroke na vreme i ima ih 4-5, ono će mirno rasporediti energiju u sisteme kojima je potrebna za rad. Samim tim i sa više obroka imaćemo raznovrsniju ishranu pa ćemo na taj način unositi i potrebne vitamine i minerale.

Mnogi od vas će reći da piju dovoljno vode, samo kada osećaju žedj, a to je vrlo retko. To sam i ja radila, ali pogrešno. Kada osetimo žedj, već smo dehidrirali i to već znate jer ste čuli hiljadu puta. Naše telo je 60% vode, izgleda das mo to nekako zaboravili. Isto tako znamo da se duže živi bez hrane, nego vode, a opet ništa ne radimo po tom pitanju.
Da li imate potrebu da gricnete nešto izmedju obroka? Zapitajte se da li je to potreba za hranom ili vodom? Gledajte na tu situaciju ovako, mozak dobija pogrešne signale jer ne dobija dovoljnu količinu vode. Kada posegnete za nekom grickalicom izmedju obroka to je u stvari potreba za vodom, samo naš mozak to više ne razume.
Ako ste kafopija ili volite da grickate nešto izmedju obroka ili ste “coca cola” manijak, vašem telu je potrebno još više vode.
Jeste li primetili da vam je stomak stalno nadut, pa onda pomislite da bi vam bio još veći ako biste pili više vode? To nije zbog vode, nego zbog varenja koje ne može baš najlakše da se obavi jer mu je potrebna ta dragocena tečnost.
Ne preporučuje se bez razloga da ispijemo 2 litre vode u toku dana. Prosti razlozi, evo samo dva koja su dovoljna. Jedan je stručnjak rekao, ako nam nije teško da se svako jutro istuširamo kada ustanemo, onda neka nam ne bude teško da isto tako istuširamo i unutrašnje organe, tj da popijemo čašu ili dve mlake vode. Prvo ćemo na taj način očistiti naše unutrašnje organe od nečistoća koje smo udisali i naslaga koje su stvorile dok smo spavali. Druga stvar je da ćemo na taj način olakšati proces varenja.
Ako imate konstipaciju (zatvor), zapitajte se koliko vode pijete u toku dana?

Veliki uticaj na naše varenje ima fizička aktivnost, ali tu se ne ubraja spremanje po kući. Fizičkim vežbama pospešujemo bolju cirkulaciju krvotoka kod žlezda za varenje, samim tim bolje lučenje fermenata za varenje, te na taj način olakšavamo proces varenja.
Pomislićete da je fizičku aktivnost u svakodnevni ritam života ne moguće uvrstiti, ali da li je tako ?!
Pola sata šetnje brzim hodom, odmoriće vas više nego izležavanje na sofi. Naravno , niko vam ne brani da posle posla odmorite na kratko u “horizontali”, ali ipak nekako ubacite i fizičku aktivnost. Pošto ja nisam stručnjak za fizičku aktivnost, predložiću vam nešto što svi znaju.

Generalne preporuke su pola sata šetnje brzim hodom svaki dan i sat vremena gimnastike 3 puta nedeljno. Za početak može da izgleda i ovako:

  • Živite u zgradi – idite stepenicama, a ne liftom.
  • Samo za one kojima je posao na pola sata peške od kuće – nemojte da idete prevozom; izbećićete gužve, uštedeti u gorivu i vremenu dok tražite mesto za parkiranje.
  • Za one kojima posao nije tako blizu, a idu gradskim prevozom – sidjite stanicu ili dve ranije pa “protegnite” svoje umorne noge.
  • Ako ne vežbate, a želite nekako da se aktivirate, za početak uradite 10 trbušnjaka, 10 čučnjeva i 10 vežbi za ledja (kada legnete na stomak, ruke stavite iza glave i podižete gornji deo tela). Sve ovo će vam oduzeti 5 do 15 minuta vremena.

Ako sve ovo možete da uradite kod kuće, onda je vreme da se posavetujete sa nekim stručnjakom za sport. Toliko danas postoji teretana u gradu, pronadjite neku koja će vam odgovarati u svakom smislu. Možda imate nekog prijatelja kome je to poziv, ne ustručavajte se da ga pitate za savet, kome da pomogne ako ne vama.

Gore napisano se ne odnosi samo na one koji imaju problema sa kilogramima. Nije samo gojaznost opasnost zbog koje moramo da pazimo na ishranu. Kardiovaskularne i digestivne bolesti mogu da imaju i ljudi koji nemaju problema sa kilogramima. Problemi ne pravilne ishrane nemoraju da se jave odmah, nego se ispoljavaju u kasnije dobu našeg života. Možda ćete reći, baš me briga šta će se desiti u budućnosti. Medjutim, nemojte da vas grize savest što niste mislili u napred. Ako želimo da uživamo u mladosti, zašto to ne bi dozvolili i sebi u starosti.

Opšte je poznato da se čovek navikne na sve i da uči dok je živ. Kada sve ovo uspete da uskladite, uvidećete da se nešto i u vama promenilo. Dozvolite sebi da se osećate odlično. Krenite malim koracima i uspećete!

Advertisements

About zdravlje na dan

Nutricionista koji voli da sije i kuva!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: